Vakna lugnare med Sleep Cykle alarm clock

Om din väckarklocka ringer när du befinner dig i djupare sömn krävs en skarp signal för att du ska vakna. När du väl vaknar känner du dig seg och har riktigt svårt att komma igång. Tanken bakom Sleep Cykle är att du ska bli väckt när du befinner dig i lätt sömn för att uppleva känslan av att vakna utvilad och avslappnad.

Sömnen delas in i cykler som upprepas 4-5 gånger per natt om du sover normalt dvs sju till åtta timmar. När du håller på att somna är sömnen mer ytlig för att sedan bli djupare och till slut övergå i djupsömn. Sömncykeln avslutas med drömstadiet innan allt börjar om igen med en ytligare sömn.

I de allra flesta väckarklockor ställer man in en exakt tid då man vill vakna men i Sleep Cykle ställer man in ett intervall (i appen kallas det väckningsfönster). Det rekommenderade intervallet är 30 minuter där sluttiden är då man absolut senast vill vakna t.ex. 6.00-6.30 om man vill bli väckt senast 6.30. Mobilen placeras vid huvudänden av sängen och appen uppges använda accelerometern i telefonen för att känna av dina rörelser medan du sover. Väckarklockan ringer någon gång under det valda intervallet då den bedömer att du befinner dig i ytligare sömn och alltså bör vakna mer utvilad och avslappnad! Kom ihåg att sätta mobilen i flygplansläge under natten så slipper du störas av push-notiser, sms, uppdateringar och annat som kan störa din sömn.

Gillar du statistik mäter appen även din sömnkvalitet, tid i sängen, bästa och sämsta natt m.m. Fint presenterat i olika diagram.

Är det vetenskapligt?  hm… vet inte om några studier finns och hur mycket man kan lite på de olika diagrammen..

Funkar det?  Döm själv men det finns massor av recensioner där appen får ett bra betyg, inte ofta man hör att nån älskar sin väckarklocka!!

Kostnad?  Finns för både iPhone och Android. Gratis för iPhone, kostar ca 10 kr för Android.

Hur kommer jag igång? Börja med att läsa instruktionerna i appen så att placeringen i sängen blir rätt och så att inställningarna passar dig. Bestäm dig för att testa varje dag i minst en vecka, gärna två innan du utvärderar hur den funkar. Blev någonting annorlunda mot hur det var innan?

Mer information hittar du här: http://www.sleepcycle.com/

 

Foto: CC. Kamilla Oliveira