Allt på en sida – för bättre fokus!

Många tycker att det är jobbigt att bläddra mellan olika flikar och sidor när man jobbar med en uppgift. Det kan lätt störa koncentrationen när man inte direkt hittar det material man behöver, man kan bli irriterad och plötsligt gör man nåt helt annat än det man skulle...

Om man jobbar i Google Drive, Dokument eller Presentation i en dator eller på chromebook finns en bra funktion som gör att man kan söka direkt i dokumentet och slipper lämna sidan man arbetar på.

 

När du går in ditt dokument väljer du Verktyg i menyraden och därefter Undersök.

 

 

Undersökningsverktyget öppnas då till höger om dokumentet. Du kan göra en vanlig googlesökning på text och bilder men det finns även några andra funktioner som t.ex ordbok. Vid en vanlig googlesökning kan du välja att:

  • Förhandsgranska informationen och får då upp texten till vänster om undersökningsverktyget. Där är det dock inte så lätt att läsa så vill du gå igenom hela texten kan det ändå vara värt att öppna upp en ny flik.
  • Infoga länk. Görs direkt och är mycket smidigt.
  • Citera. Då klistrar du in citatet och när du väljer citera skapas automatiskt en fotnot med information om vart du hämtat det.

När du söker på bilder kan du enkelt dra in den bild du vill använda i dokumentet. Du har möjlighet att filtrerar din sökning efter licens och när du infogat bilden skapas en fotnot med information om vart du hämtat bilden.

 

Prova funktionen och ta reda på om det är ett bra verktyg för dig!

 

Foto: CC. Audrius Juralevicius