Därför är det viktigt att sova

Sömnen har stor betydelse för hur bra vi lär oss och medan vi sover lagras informationen som vi tagit till oss under dagen. I den här filmen från UR får du lära dig mer om hur det fungerar. Kanske är det dags att byta ut den där sista pluggtimman dagen innan provet mot sömn?!

När vi sover får kroppen och hjärnan vila, sömnen förbereder oss inför en ny dag med massor av händelser och intryck. Sover vi bra är det lättare för oss att hantera stress i vardagen.

Känner vi oss stressade kan det dock vara svårt att slappna av och somna, stressen gör att vi varvar upp. Att vi sover dåligt någon natt är inte hela världen, det kompenserar kroppen själv för men om man sover dåligt under en längre period kan det vara bra att försöka komma till rätta med problemet. På www.1177.se kan du läsa mer om sömn och ta del av Tips för en god sömn. Eftersom vi inte kan tvinga oss till att sova med viljans hjälp behöver vi skapa så bra förutsättningar som möjligt för att kunna varva ner och somna. Några av tipsen på 1177 kommer här:

 

  • Ha mörkt, svalt och tyst i sovrummet. Gör sängen så bekväm som möjligt. Om du upplever att trafikbuller eller andra ljud stör dig kanske öronproppar kan hjälpa. De finns att köpa på apotek.
  • Ha regelbundna tider för sänggående och uppstigning. Kroppens dygnsrytm är 24 timmar och vi mår allra bäst av dagliga rutiner. Genom att gå och lägga dig eller framför allt stiga upp samma tid varje dag (plus minus en timme) hjälper du kroppsklockan. Är du morgonmänniska eller kvällsmänniska? Sov helst på tider som passar din kroppsklocka så mycket som möjligt.
  • Fokusera tankarna på andningen – följ dina andetag hela vägen in och hela vägen ut. Andas så att magen höjer sig vid inandning – andning bara med bröstkorgen brukar vara mer ansträngande.
  • Tänk ut om det är något mer du kan göra för att underlätta ditt sänggående, till exempel bestämma en tid när mobil eller dator stängs av för dagen.

 

Hur kan jag använda tipsen?  Läs hela listan på Tips för en god natts sömn och fundera på om det är några punkter som skulle kunna göra skillnad för dig. Välj ut någon eller några punkter, testa under två veckor och lägg märke till om något förändras. fortsätt tills du provat de punkter som du tycker känns möjliga att genomföra.

Behöver du hjälp för att komma igång med en förändring kan du vända dig till elevhälsan på skolan eller be någon annan i din närhet hjälpa dig.